تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۴ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند

دولت هزینه ۱۰ گیگ اینترنت رایگان را از کجا تامین کرده است؟/ اینترنت مجانی کلاه اپراتور‌ها برای افزایش تعرفه‌

آخرین تحولات در حوزه اینترنت ایران، به وضوح نشان داده است که تعادل بین تامین منافع شرکت‌ها و حفظ رضایت شهروندان، یکی از چالش‌های مهمی است که متاسفانه به نظر می‌رسد دولت از آن دورنمایی نداشته باشد.

ناگفته‌هایی از اینترنت دولتی

اقتصاد۲۴- «اسامی تعدادی از اپراتور‌ها در فهرست بدهکاران بانکی قرار گرفته است»، این بخشی از نامه همراه اول، ایرانسل، شاتل، مخابرات، آسیاتک، های‌وب، رایتل و مبین نت به رئیس جمهور است، همان نامه‌ای که کلید اصلی درخواست آن، افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌ها بود.

افزایشی که می‌رفت تا یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور را، روی زمین باقی بگذارد؛ اینترنت رایگان و با کیفیت! حال با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت رسما موافقت شده تا هزینه فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی، افزایش گردش مالی مافیای فیلترشکن‌ها و نزول سرعت و کیفیت اینترنت، باز هم از جیب مردم برود.

عجیب، اما این است که به گزارش اقتصاد ۲۴ به ناگاه و در میان انتشار اخبار درباره افزایش قیمت تعرفه اینترنت‌ها توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات، خبر هدیه ۱۰ گیگ اینترنت رایگان دولت نیز مطرح شد. طی روز‌های اخیر نیز گزینه ثبت نام اینترنت رایگان دولت برای همه شهروندان فعال شد و به دنبال آن متقاضیان می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه my.gov.ir از این خدمت بهره‌مند شوند. نحوه ارائه و بسته اینترنتی مورد نظر به این صورت است که در ابتدا برای دریافت و ثبت نام می‌توانید از بین شماره‌های خود یکی را به دلخواه برای دریافت اینترنت رایگان انتخاب کنید. سپس وارد سایت خدمات دولت هوشمند شوید. پس از وارد کردن شماره موبایل خود و احراز هویت وارد صفحه اصلی شوید و سپس گزینه فعال‌سازی اینترنت رایگان هدیه دولت را انتخاب کنید و در نهایت شماره تلفن خود را وارد کرده و کلید تأیید را فشار دهید.

حال به تازگی وزارت ارتباطات جزئیات جدیدی در این زمینه اعلام کرده است. براساس اعلام وزارت ارتباطات، فعال‌سازی اینترنت رایگان دولت برای مردم در قالب ۱۰ گیگابایت اینترنت داخلی (معادل ۵ گیگ اینترنت بین الملل) برای یکی از سیم‌کارت‌های افراد انجام می‌شود.

تأثیر بر ترافیک محلی، گرانیِ پنهان

این در حالی است که به گزارش اقتصاد ۲۴، فیلترینگ پلتفرم‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام، نه تنها به عنوان یک محدودیت در دسترسی به اطلاعات و ارتباطات در داخل کشور، بلکه به عنوان عاملی با تأثیرات جانبی بر قیمت‌گذاری خدمات اینترنت نیز شناخته می‌شود. با اینکه فیلترینگ در اینترنت ایران از دهه‌های گذشته وجود داشته است، اما اخیراً تأثیرات آن بر ترافیک محلی به یک مرحله جدید رسیده است. کاربران اینترنت در ایران، به دلیل محدودیت‌های فیلترینگ، به‌طور فزاینده‌ای به وی‌پی‌ان‌ها روی آورده‌اند. این امر باعث شده که بخش عظیمی از ترافیک محاسبه شده توسط اپراتور‌های ارتباطی، در واقع ترافیک بین‌المللی باشد.

با توجه به وضعیت فعلی، کاربرانی که از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند، تنها نصف حجم ترافیک خریداری شده را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، اگر کسی ۵ گیگابایت از اپراتور خود بخرد و از فیلترشکن استفاده کند، تنها ۲.۵ گیگابایت از این حجم برای استفاده داخلی خواهد ماند. این امر به صورت غیرمستقیم منجر به افزایش هزینه‌ها و تعرفه‌ها می‌شود؛ این یعنی، پیش از این افزایش ۳۴ درصدی، مردم با یک گرانی پنهان دیگر نیز مواجه بودند.

اینترنت رایگان از دولت قهرمان نمی‌سازد

حال در شرایطی که اینترنت ایران، به عنوان یک پدیده گرانِ بی کیفیت کماکان محل انتقاد و بحث است، پیامکی با محتوای بسته اینترنت اهدایی دولت برای مردم ارسال و ظاهرا از ۱۲ دی ماه اعمال شد. بسته ۱۰ گیگابایتی داخلی که البته تنها معادل ۵ گیگ آن اینترنت بین‌الملل است. یعنی همان بخشی که مربوط به پلتفرم‌های پرطرفدار میان مردم است! نکته جالب توجه اما، پس از باز کردن پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای وارد کردن تلفن همراه و فعال‌سازی اینترنت، یک جمله آشناست؛ میزان، رای ملت است!
اما در این طرح علامت سوال‌های بسیار وجود دارد.
شعار این طرح، هدیه دولت به ملت است. پس به نظر می‌رسد بودجه این هزینه نیز بر عهده دولت باشد. از آن‌جا که هیچ داده مالی و آماری رسمی در این رابطه منتشر نشده با فرضیات پیش می‌رویم.


بیشتر بخوانید: سیاه‌چاله قیمت اینترنت؛ نگاهی به نرخ نت در ایران و جهان و مساله پهنای باند ارزان


تعداد خطوط فعال تلفن همراه به بیش از ۱۴۱ میلیون عدد رسیده که ضریب نفوذ را به ۱۶۷ درصد می‌رساند؛ این آخرین داده‌های موجود مربوط به سیمکارت‌های فعال است که در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است.

فرض کنیم، هنوز همین تعداد سیم‌کارت در کشور فعال است و بر یک سوم این عدد یعنی ۴۷ میلیون سیمکارت، اینترنت رایگان دولتی فعال شده است.

مجبوریم برای رسیدن به یک رقم حدودی، هزینه این ۱۰ گیگ را، میانگین بهای ۱۰ گیگ اینترنت میان سه اپراتور اصلی کشور یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل در نظر بگیریم که رقم آن، ۶۵ هزار تومان است.

با فرض اینکه دولت با همان نرخ اپراتور‌ها برای این هدیه هزینه کرده است، در حالت عادی اگر  ۴۷ میلیون دارنده سیمکارت این بسته ۱۰ گیگابایتی را از اپراتور‌ها خریداری و فعال می‌کردند، باید بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کردند.

به بیان ساده و طبق پیش‌فرض‌های فوق، دولت ۳ هزار میلیارد تومان برای این بسته‌های اینترنت هزینه کرده است. اما چگونه؟

اینترنت دولتی

تأمین مالی اینترنت رایگان بر مدار فرضیات

با توجه به فرضیات مطرح شده، تأمین مالی برای این اقدام می‌تواند از منابع مختلفی صورت گیرد:

بودجه عمومی دولت: دولت ممکن است از بودجه عمومی خود برای پرداخت به اپراتور‌ها استفاده کند. این منبع مالی از مالیات‌ها و عوارض مختلف جمع‌آوری می‌شود، اما در این شرایط می توان گفت که خود مردم هستند که پول ۱۰ گیگ اینترنت رایگان را پرداخت می کنند.

تعهدات مالی اپراتورها: اپراتور‌های مخابراتی نیز ممکن است تعهدات مالی به دولت داشته باشند و بخشی از هزینه را از منابع داخلی خود پرداخت کنند.
منابع اختصاصی اپراتورها: شرکت‌های ارتباطات نیز ممکن است بخشی از هزینه را از منابع اختصاصی خود تامین کنند. این شامل درآمد حاصل از خدمات ارائه شده توسط اپراتور‌ها می‌شود.
در این حالت شاید بتوان این گونه ارزیابی کرد که این بدان معناست که اپراتورها با پرداخت هزینه این ده گیگ افزایش قیمت تعرفه های خود را تضمین کرده اند.

نرخ محاسبه اپراتورها: نرخ محاسبه اپراتور‌ها برای ۱۰ گیگابایت اینترنت رایگان ممکن است به توافقات مختلف با دولت بستگی داشته باشد. اگر دولت تعهدات مالی داشته باشد، نرخ محاسبه ممکن است همانند نرخی باشد که اپراتور‌ها از مردم دریافت می‌کنند یا با تخفیف‌ها و تسهیلات مالی خاصی محاسبه شود.

افزایش قیمت و تأمین مالی: افزایش قیمت تمام شده برای تأمین مالی ممکن است به دو صورت صورت گیرد. اگر اپراتور‌ها نقش اصلی در تأمین مالی داشته باشند، افزایش قیمت ممکن است جزء راهکار‌های آن‌ها باشد. اما اگر دولت بخش عظیمی از تأمین مالی را انجام دهد، افزایش قیمت ممکن است به عنوان یکی از راهکار‌های تعادل بین درآمد‌ها و هزینه‌ها مطرح شود.

ناگفته‌هایی از اینترنت

ضرورت تعادل بین منافع اپراتور‌ها و کاربران

آخرین تحولات در حوزه اینترنت ایران، به وضوح نشان داده است که تعادل بین تامین منافع شرکت‌ها و حفظ رضایت شهروندان، یکی از چالش‌های مهمی است که متاسفانه به نظر می‌رسد دولت از آن دورنمایی نداشته باشد. آیا دولت موفق به ایجاد تعادلی بین منافع شرکت‌ها و رضایت شهروندان خواهد بود؟ آیا قدرت اقناعی دولت قادر به ایجاد تغییرات اساسی در جهت بهبود کیفیت خدمات اینترنت و کاهش هزینه‌ها خواهد بود؟

در این شرایط، مسئولان دولت باید به صورت شفاف‌تر با جامعه ارتباط برقرار کرده و تصمیمات خود را به‌طور جدی توجیه کنند. افشای اطلاعات درست و دقیق در مورد تأمین مالی، تخصیص منابع و اهداف دولتی ابتدایی‌ترین وظیفه دولت است. در نهایت، سوال اینجاست؛ کفه کدام یک سنگین‌تر خواهد بود؟ آیا دولت به منافع اقتصادی کوتاه‌مدت شرکت‌ها افتخار می‌کند یا به رضایت و نیاز‌های کاربران اینترنت توجه بیشتری دارد؟ پاسخ به این سوال ممکن است تعیین‌کننده آینده حوزه اینترنت در ایران باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
4
5
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
۱۰گیت دادن در ۱۰ روز باگران کردن فروش‌فیتیلرینک جاگزینش می کنند
ناشناس
کلا دروغ محض است واصلا از پنجره دولت این نت رایگان فعال نمیشود فقط بلوف وشو تبلیغاتی است
ردرد
خب خیلی طبیعیه فیلترینگ واسه قطع دسترسی به پیام‌رسان ها و.... هست طبیعتاً کسی که بخواد فیلترینگ رو رد کنه باید هزینه اضافی رو پرداخت کنه پس اینکه دولت با فیلترینگ یک هزینه اضافی روی دوش مردم گذاشته درست نیست خود مرد با استفاده از فیلتر شکن این کار رو کردن . برای سایت های (تحریم) هم که دی آن ای هایی مثل شکن وجود داره که این مشکل وی پی آن ها رو ندارن ... (ولی در کل این فیلترینگ باید هوشمند باشه یعنی محتوای خلاف اخلاق حذف بشه خودم به عنوان برنامه نویس و طراح بعضی از سایت ها منبع فوتیج یا ... هست که فیلترها با اینکه هدف من نگاه کردن فیلم و عکس های خلاف قوانین نیست باید این هزینه رو متحمل بشم و این ایراد اساسی فیلترینگ است)
رضا
4
12
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
سلام .یک سوال میخواستم بدانم برای افزایش مبلغ اینترنت آیا نیازی به تصمیم و تایید رئیس جمهور مجلس شورای نگهبان سازمان برنامه و بودجه و وزیر مخابرات و.. نبود . چه خوب موقع برداشت از جیب مردم اصلا نیاز به این نیست کسی بخواهد تایید کند اما موقع پرداخت حق ناچیز معلم تمام اینان باید تصمیم بگیرن که رتبه بندی انجام شود انجام سالها طول می‌کشد و آخر هم نصف و نیمه و با وعده و وعید . واقعا که خوب بلد کار هستید . چه خادمین خوبی دارد این مملکت
محسن
3
22
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
این اینترنت فکستنیتون بخورتوسرتون.ماصدقه بگیرنیستیم.
ناشناس
0
22
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
دولت از کجا تامین کرده؟؟؟؟ !!!! از جیب مردم. با گران کردن اینترنت 100 تا از جیب مردم برداشته حالا با تبلیغات و سر و صدا قراره با منت یکیش را مثلا هدیه بدهد. بدبخت مردم.
ناشناس
3
26
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
تا دیروز عین گداها می‌گفتین اینترنت رایگان چی شد، حالا که اینترنت دادن بهتون یه جور دیگه جفتک میندازین
ناشناس
مشخص با جفتگ نا آشنا نیستی
ناشناس
31
4
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
خدایا شکرت که هنوز زنده آیم زرشک
مهران
اینجا هنوز غیر از خودت با انسان داری حرف میزنی ، بفهم
قاسم
2
7
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
کدام اینترنت رایگان اینم دروغی دیگر از دولت در اومد رو که رو نیست سنگ پا قزوینه
یوزاسیف
3
22
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
ازدولت بابت اینترنت هدیه متشکریم. فکری به حال تورم هم بکنند تاافرادی که بیکارهستند .قشرکم درآمدمیگم زیرپای تورم له نشوند آخه بچه هایشان گناهی نکردن که ازگرسنگی بمیرند.
اینترنت
1
9
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
تاحالا پلیس فتا میگفت اینگونه پیاما جعلی اینترنت.سهام عدالت .برنده بانکی....حالا میگین اینو دولت رایگان داده .اخه کدومشونومردم باورکنن.چه وضعشه والا
رضا
0
7
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
بسیار عالی اوناعی که فیلتر شکن وصل میکنند مشکلی ندارند چون پول اضافی دارند
محمد
2
1
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
حقّه دولت برای دزدیدن آرا برای انتخابات
گربه برا رضای خدا موش نمیگیره
منتقد
0
8
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
از همونجا که حسن روحانی هشت سال عید نوروز برای همه پیامک تبریک می‌فرستاد!
حامد
0
5
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
واقعا با این کارشون قشنگ مشخص شد مردم را ... بیش نمی‌بینند. بیشتر توهین محسوب میشه این عمل.
همیشه گرانی ها از دولت و شرکتهای وابسته به دولت شروع شده و میشود.
مقصر اصلی مجلس هست نه دولت. مجلس وظیفه نظارت بر عملکرد دولت را دارد.
خاله
11
4
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
من دوتا سیم کارت گرفتم 4رچزه هنوز فعال نشده قضیه چیه؟
محمود
0
0
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
دقیقا سوال بجایی است .کپسول به خورد ریییس جمهور ودولت می دهند .بارها شاید چنین قراردادهایی در حوزه نفت وگاز بودم مخصوصا قراردادهای مدت دار .
این رایگان بودن اینترنت بوی رانت قراردادی میدهد شک نکنید .
کلاهبرداری قراردادی قانونی که در قراردادها نوشته میشود بسیار زیاد میباشد . ملت ایران ؛ رییس جمهور مقصر نیست انکسی که قرارداد تنطیم میکند وانکسی که نطارت میکند مشکل دارند . مثال:شرکتی املاک تملیکی گمرک را میخرید ودوباره به شرکت واردکننده میفروخت .حالا فریاد بزن .باعث بد بینی وتسویه حساب واخراجم شد !!!!!!!
مانی
0
1
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
یه عمره به این دروغا عادت کردیم دیگه عادی شده.بعد انتخابات کل اینترنت رو قطع میکنن ببم نوش جان
ناشناس
0
3
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
سلام با دریافت بسته هدیه دولت چرا اپراتور ایرانسل باقیمانده بسته قبلی خودمان را از دسترس خارج کرده؟ دزدی تو روز روشن. آخه آدم میمونه چی بگه????
ناشناس
0
1
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
دروغ دروغ دروغ دروغ اخه وقاحت و ... هم حدی دارد دولت مرزهای دروغ راجا بجا کرد خجالت بکشید
ناشناس
0
3
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
این اینترنت رایگان نیست.صدا خفه کنه اسمش و عوض کردن.با این کار خواستن مردم سرگرم این ده گیگ بشن.تا درد و احساس نکنن.وقتی هم که احساس کردن دیگه توشه .هیچ کاری نمیشه کرد.
فاطمه دریکوندی
0
4
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
سلام اینترنت رایگان دولت واسه من فعال نشده باید چکارکنم ممنون میشم راهنمایی کنید
مهرداد صالحی
0
0
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
بزک نمیر......

ک... و.... بزه خیار میاد
ناشناس
0
0
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
چقدر احمق هستین شما آخه.بیشعور ها این یه برنامه هستش مثل لینک به محض دریافت اینترنت مثلاً رایگان شما به صورت غیر ارادی در انتخابات شرکت کردید ورای دادید.حالا فهمیدید؟؟؟اخه کدوم ... تو این مملکت چیز رایگان به شما داده که این دومیش باشه؟؟؟؟؟
ناشناس
1
1
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
10گیگ چی چرت میگن
کلا 5گیگ بین الملل دادن 2گیگ هم بومی
ناشناس
0
0
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
از خدابترسید چه خبره سال تمام نشده انترنت 30درصد بالا رفته چرا اخی دیگه مردم به خاک سیاه نشستن دولت سیزدهم بد ترین بی قانون ترین وبی مسولیت دولت ایران شد
ناشناس
0
1
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲
از خدابترسید مردم دولت تروریستی جنایت کار تحریم دولت ایران مردم خودشو تحریم میکند چه خبره سال تمام نشده انترنت 30درصد بالا رفته چرا اخی دیگه مردم به خاک سیاه نشستن دولت سیزدهم بد ترین بی قانون ترین وبی مسولیت دولت ایران شد
ابتین
0
1
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
والااااا ۷ گیگ دادن نه ده گیگ
۷ گیگ. هفت گیگز
چرا
0
0
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
سلام،اینترنت رایگان پيشکش خودشان،خدمات درست ارائه بدهنداز.مشترک برای قبض،سرویس ها،جریمه،جایزه پول می گیرند،ولی هنوز نمی خواهند مشکل پیامک های تبلیغاتی را حل کنند،جالب است حتی برای پاسخگویی هم هزینه دریافت می کنند.لطفا بفرمایید شماره شخصی مردم چگونه به دست دیگران می رسد،که حتی برای لغو آن هم باید هزینه پیامک را پرداخت کنیم؟
ناشناس
0
0
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
ای ننگ بر بانیان گرانی.
نفرت بر نیرنگبازان
نازنین
0
1
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
اتفاقا ب من 5گیگ اینترنت رایگان دادن ممنون انقد توهین نکنید برین رو همون لینک بزنید بعدن خودش فعال میشود منم اول باور نمیکردم ولی بعد ک زدم هم برا خوانوادم هم برا خودم فعال شد
ناشناس
1
0
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
واقعاخجالت دارداین پنج گیگ هم نداده بودیدخیلی سنگین تربودایدهمه چیزکشورچندصدبرابرشده این اینترنت هم به اون اضافه کنید ایاشماها نباید واقعا پاسخگو باشید درقیامت
کوروش
0
0
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲
سلام پنج گیک دادند نه ده گیک قیمت اینترنت خیلی گران کردند دست در جیب ملت کنیم کشور کنیم آباد
رامین
0
0
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲
همش دروغ اصلا فعال نمیشه..تا کی میخواید به مردم دروغ بگید..گند گو منطقه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/اظهارات معاون اول روحانی درباره سید ابراهیم رئیسی

پرشدگی سدها به ۶۸درصد رسید+جدول

پدر مدیریت علمی جهان کیست؟

افزایش جهانی قیمت نفت درپی شهادت رییس جمهور

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های سن‌دار در منطقه ۵ تهران

مردم با بازار مسکن قهر کردند

چه زمانی باید تسمه تایم خودرو را عوض کرد؟

عکس/ توئیت رهبر انقلاب در پی شهادت رئیس جمهوری

پیام تسلیت روحانی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

فیلم/انتقال پیکر‌های حادثه سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری تا ۱۸ تیر برگزار می‌شود/ رئیس جمهوری برای یک سال یا ۴ سال، مساله این است!

متهم وضعیت کنونی بورس کیست؟

شانس علی باقری برای رسیدن به وزارت خارجه چقدر است؟

جدیدترین فیلم از محل سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی

جلسه فوق العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رئیس جمهور

عکس/ پیام تسلیت سید محمد خاتمی در پی شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش

استوری عجیب هادی چوپان در اینستاگرام+ عکس

فیلم/ لحظه اعلام شهادت رئیس جمهور در حرم مطهر حضرت معصومه (س)

پیکر ابراهیم رئیسی به کجا منتقل شد؟

فرشاد مومنی: فاسد‌ها و چاپلوسان قدرت بیشتری گرفته‌اند

تلاش براي كاهش فشار مالياتي بر اصناف

اینفوگرافی/ زندگی‌نامه سید ابراهیم رئیسی در یک نگاه

قیمت تتر ۳ هزار تومان بالا رفت

همه بازی‌های لیگ برتر لغو شد

اطلاعیه پلیس فتا در پی شهادت رئیس جمهور

اعلام زمان شارژ سهمیه بنزین خردادماه

عکس/ اولین توئیت حساب رسمی ابراهیم رئیسی پس از خبر شهادتش

رکوردزنی طلا در بازار جهانی

واکنش رسانه‌های غربی به سانحه بالگرد رئیسی

اولین عکس اینستاگرام ابراهیم رئیسی پس از خبر شهادتش

چه‌کسی جایگزین امیرعبداللهیان در وزارت خارجه می‌شود؟

فیلم/ بغض ظریف در آنتن زنده شکست

جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برگزار نمی‌شود

در بیست و هفت حراج شمش چقدر طلا فروخته شد؟

پیام تسلیت همتی برای شهادت رییسی و هیئت همراه

عکس/کادر پرواز بالگرد رئیس‌جمهور

واکنش‌های خارجی به شهادت ابراهیم رئیسی و هیات‌همراه

پیش بینی قیمت سکه امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ واکنش وزیر ارشاد پس از شنیدن خبر شهادت آیت‌الله رئیسی

مسوولان حاضر در بالگرد سقوط كرده چه كساني بودند؟

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت آجیل و خشکبار امروز + جدول

بازگشت دلار به کریدور ششم

فیلم/ لحظه انتقال پیکر رئیس جمهور و تیم همراه توسط امدادگران هلال احمر

بیانیه هیئت دولت در پی شهادت ابراهیم رئیسی و هیئت همراه

وضعیت هواشناسی امروز

قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری مسئول امور اجرایی کشور شد+ ویدئو

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات