تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

آرزو‌های پردردسر احمدی نژاد برای قم؛ چینی‌ها مونوریل را تمام می‌کنند؟

داستان مونوریل قم برای پایان به زمان زیادی لازم دارد. مدیران این شهر نه دل دارند که از پایه‌های این پروژه صرفه نظر کنند و نه دلشان می‌آید از بودجه شهر صرف تکمیل این پروژه کنند.

آرزو‌های پردردسر احمدی نژاد برای قم

اقتصاد۲۴-مدیران شهری قم هنوز نمی‌دانند با فیل سفید* این شهر چه کنند، مونوریل قم نه مانند تهران به چند پایه محدود می‌شود که به راحتی تصمیم بر برچیدنش گرفت و نه آن قدر پیشرفت کرده که به آسانی گفت به سرانجام می‌رسد. هرچند که هم مدیران شهری به دنبال راهکاری برای توجیه‌پذیر کردن اقتصادی این پروژه هستند و هم مدیران دولتی استان می‌خواهند از چینی‌ها برای اتمام این پروژه یاری بگیرند.

«مونوریل» آرزوی محمود احمدی نژاد برای تهران بود. آرزویی که با رفتنش از شهرداری تهران برباد رفت. شهردار بعد از او (محمد باقر قالیباف) پایه‌های مونوریل صادقیه را با هزینه میلیاردی برچید. اما احمدی نژاد که حالا رئیس دولت بود رویای ترافیکی خود را در قم و کرمانشاه دنبال کرد. روز‌های پایانی تابستان ۸۸ پروژه متروی کرمانشاه به پروژه مونوریل کرمانشاه تبدیل شد، اما مونوریل در این شهر هم مخالفان جدی داشت. این پروژه هم مانند تهران در مرحله ساخت و نصب ستون‌ها باقی ماند و در نهایت سال ۹۳ پروژه مونوریل کرمانشاه به پروژه قطار شهری تبدیل شد.

آرزو‌های پردردسر احمدی نژاد برای قم؛ چینی‌ها مونوریل را تمام می‌کنند؟

ماجرای قم همچنان ادامه دارد

اما داستان مونوریل قم به این سادگی‌ها به پایان نرسید و همچنان مدیران شهری آن به دنبال راهکاری برای به سرانجام رسیدن آن هستند. در سال ۸۸ طرح مونوریل قم کلنگ‌زنی و سازمان قطار شهری قم نیز رسما افتتاح شد. بنا بود دو فاز ۶. ۲ و ۱۱‌کیلومتری مونوریل بار ترافیکی قم را کم کند و در سال ۹۰ به بهره‌برداری برسد. این طرح از سال ۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست آن از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است. در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده بود.

اولین مخالفت‌ها به مسیر تعیین شده این مد تازه حمل و نقلی بود، منتقدان به نحوه عبور منوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) اعترض داشتند. بعد از این مخالفت‌ها، این پروژه سال‌ها متوقف ماند تا جایی که مونوریل قم که برای تکمیل تنها به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت حالا به گفته مدیران شهری‌اش به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سال گذشته دولت مسئولیت هزینه‌های تکمیل منوریل را برعهده گرفت. در سفر رئیس جمهور به شهر قم کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری و بررسی مسائل این شهر تشکیل شد دراین سفر اعلام شد که به هر ترتیب این پایه‌ها ایجاد شده و باید به جایی برسد و مدیران شهری هم با این شرط که همه هزینه‌ها برعهده دولت باشد این موضوع را پذیرفتند. اما در ۲۹ مهرماه امسال محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه بررسی وضعیت پروژه مونوریل قم اعلام کرد که سرنوشت پروژه مونوریل قم باید در استان بررسی شود، درباره آن نتیجه‌گیری شود و در مرحله بعد در سطح ملی مورد پیگیری قرار گیرد.

او خواستار حمایت مدیران شهری از مونوریل شد و گفت: مدیریت شهری نباید خود را در تکمیل این پروژه کنار بکشد و همکاری دولت و شهرداری در اجرای پروژه متروی قم متقابل بوده که در خصوص مونوریل نیز شهرداری و شورای شهر قم باید خود را مسؤول بدانند و تا زمانی که این امر محقق نشود این پروژه به سرانجام نخواهد رسید. رئیس جمهور با تکمیل آن موافق است؛ اما دولت به تنهایی قادر به تأمین منابع برای تکمیل این پروژه شهری نیست.


بیشتر بخوانید:فیلم/محمود احمدی‌نژاد: از کدام پیروزی صحبت می‌کنید؟


اما مدیران شهری قم روی مواضع خود ماندند و تأکید کردند این پروژه یک پروژه‌ای ملی و دولتی است و برای تکمیل آن به ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که شهرداری امکان تأمین مالی این پروژه را نداشته و نمی‌توانند سایر پروژه‌های عمرانی و خدماتی را برای تکمیل این پروژه متوقف کنند و این در حالی است که بودجه یک سال شهرداری ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

آرزو‌های پردردسر احمدی نژاد برای قم؛ چینی‌ها مونوریل را تمام می‌کنند؟

مونوریل در قم بودجه ندارد

سید محمد حسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل درباره آخرین وضعیت پروژه مونوریل قم به خبرآنلاین می‌گوید: در فصل تصویب بودجه سالیانه شهر قم هستیم، اما برای اجرای پروژه مونوریل، ردیفی از منابع داخلی مدیریت شهری در نظر گرفته نشده است، ۲۵۰۰ میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت گرفته شده که تمامی اعتبارات این حوزه برای تکمیل خطوط باقی مانده مترو پیش‌بینی شده است. به ویژه بخشی که به سمت مسجد جمکران می‌رود که در اولویت است.

او درخصوص این که تا چه زمانی قرار است مونوریل قم بلاتکلیف باقی بماند هم می‌گوید: یک قرارداد باز برای اجرای ۶. ۸ کیلومتر مونوریل با مپنا داریم که همچنان جاری است و چند سناریو رو هم برای بهره‌برداری آن پیش‌بینی کرده‌ایم و قرار است مشاوری برای شناسایی چالش‌های بهره‌برداری مونوریل قم مشخص شود. یکی از مشکلات احتمالی مطرح شده این است که آیا به سرانجام رساندن همین ۶. ۸ کیلومتر مونوریل کفایت می‌کند یا باید همان طراحی اولیه که مسیری ۱۸ کیلومتری بود اجرایی شود؛ که مشاور اعلام کرد اگر خط B مترو را حفظ کنیم، عملاً آن کریدور به دو خط ریلی نیاز ندارد و مناسب نیست که مونوریل تا پردیسان ادامه پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم ادامه می‌دهد: در حال بررسی سناریو‌های مختلف دیگر هم هستیم و واقعیت هم این است که امکان جمع کردن پایه‌های مونوریل ماننداتفاقی که در صادقیه تهران افتاد وجود ندارد، زیرا در تهران پروژه مونوریل در ابتدای راه بود و در قم پیشرفت زیادی داشته به جز پایه‌هایی که می‌بینید تجهیزات زیادی خریداری شده که در انبارهاست. به دلیل بلاتکلیفی طولانی این پروژه وضعیت آن پیچیده شده است.

به گفته دهناد شرکتی که قرار بود واگن‌های مونوریل ر تأمین کند منحل شده و دیگر وجود ندارد، اما شرکت مپنا اعلام آمادگی کرده که با مهندسی معکوس برای ما واگن‌های مورد نیاز را تأمین کند.

او یک پیشنهاد شخصی هم برای باز کردن گره کور مونوریل قم دارد که هنوز در مرحله کارشناسی است. دهناد توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه مسیری که از ابتدا برای مونوریل انتخاب شده مسیر مناسبی نبوده و جاذب سفر نیست، می‌توان یکسری کاربری‌های جدیدی را اطراف خط مونوریل ایجاد کرد؛ یعنی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهری یکسری لکه‌هایی را بارگذاری کنیم. اراضی بزرگی در این مسیر وجود دارد که اصلاً بارگذاری نشده‌اند‌های حالا می‌تواند حمل و نقلی باشد مثل یک پایانه. مثلاً اتوبوس‌های بین شهری که می‌خواهند به قم بیایند، همه به آن نقطه منتقل شوند یا تاکسی‌ها؛ یا در کنار و مجاورت آن یکسری تراکم‌هایی داده شود، در تهران هم نمونه‌های آن مجتمع‌های ایستگاهی است که در کنارایستگاه‌های مترو قرار می‌گیرند. با کمک بخش خصوصی بخشی از هزینه‌های جاری و هزینه‌های اولیه پروژه را تأمین می‌کنند. برای باز کردن گره مونوریل جسارت در تصمیم‌گیری داشت.


بیشتر بخوانید:محمود احمدی نژاد کجاست؟


او در پاسخ به این پرسش که این روز‌ها مدیران شهری برای حل گره‌های پایتخت از خانه‌سازی تا خرید اتوبوس و واگن روی کمک چینی‌ها حساب کرده‌اند قمی‌ها نمی‌خواهند برای پایان چالش مونوریل از این ظرفیت استفاده کنند هم می‌گوید: اتفاقاً یک کار‌هایی هم انجام شده تقریباً می‌شود گفت با محوریت استانداری هم بوده است. یک اتفاقاتی انجام شده، یک پیگیری‌هایی دارد انجام می‌شود که حالا باید ببینیم چه زمانی به نتیجه می‌رسد و روی کاغذ می‌آید. ولی با همین مجموعه‌ها یک پیگیری‌هایی دارد انجام می‌شود.

نظر رئیسی چیست؟

امامجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس به تازگی اعلام کرده است: پروژه مونوریل باید به فرودگاه قم و پردیسان متصل شود و تنها در این صورت است که هم صرفه اقتصادی خواهد داشت، اما شهرداری درخصوص مونوریل مانع تراشی کرده و اجازه نمی‌دهد تصمیم گیری نهایی انجام شود. بنده این طرح را به رئیس جمهور هم ارائه داده و موافقت را از ایشان گرفته ام و آقای رئیسی هم به استاندار قم گفته اند که مونوریل باید به این طریق تکمیل شود. باتوجه به اهمیت تکمیل مترو و مونوریل قم تا ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این ۲ پروژه در نظر گرفته شده که سال آینده تخصیص خواهد یافت.

به گفته او مونوریل قم سال هاست تبدیل به غصه مردم شده و جلوه منفی برای گردشگران دارد، جانمایی غلط این پروژه باعث شد روند اجرای آن طولانی شود. مونوریل باید در مکانی بنا می‌شد که جمعیت بیشتری را تحت پوشش خود قرار می‌داد، اما در مسیری بنا شده است که حتی در بحث اتوبوس رانی هم صرفه اقتصادی ندارد. در ابتدا بحث‌هایی برای تخریب این پروژه مطرح شد که من مخالف بودم چرا که این پروژه با پول بیت المال ساخته شده است و اگر تخریب می‌شد باید هزینه هنگفتی برای تخریب آن می‌دادیم و از طرفی دیگر باید خسارت سنگینی به شرکت پیمانکار می‌دادیم.

به نظر می‌رسد برای رسیدن داستان مونوریل قم به پایان زمان زیادی لازم است. مدیران این شهر نه دل دارند که از پایه‌های این پروژه صرفه نظر کنند و نه دلشان می‌آید از بودجه شهر صرف تکمیل این پروژه کنند در حال حاضر دو گزینه جدید روی میز است نخست بارگذاری در زمین‌های خالی اطراف پروژه و دیگری حضور چینی‌ها برای تکمیل این پروژه.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
علی
0
0
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
قم کلان شهر نیست و نیازی به فرودگاه ،منو ریل و مترو ندارد
ولی بخاطر .......بودجه کلان می بلعد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نخستین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ افشاگری رائفی‌پور درباره حرف بد کروبی به احمدی‌نژاد

چهره جذاب بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی + عکس

شنبه‌ها تعطیل شد؛ با تحریم‌ها و FATF و نرخ پایین بهره‌وری و ... چه می‌کنید؟!/ کارفرمایی که کمترین دغدغه‌اش کاهش ۴ ساعت از کار کارگر است

تلاش دولت برای جبران کسری بودجه با ایجاد رکود در بورس/ ارتباط عقب ماندگی بورس در دولت سیزدهم

عکس یادگاری مرجانه گلچین با نصرت سرآشپز معروف ترک

قانون بیمه بیکاری تغییر کرد

فیلم/اجرای طرح برخورد با «بی‌حجابی» در کیش با پهپاد

فیلم/ توضیحات پلیس برای پتوپیچ شدن یک زن توسط گشت ارشاد

عکس/استوری عجیب استاندار یزد برای تقدیر از معاون خودش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

لایت کوین چیست؟

راه‌هایی برای تصمیم‌گیری بهتر

مسواک برقی بهتر است یا معمولی؟

بهترین زمان مصرف ویتامین D

چربی‌های مفید برای بدن

واردات خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد!/ مردم به جایی رسانده‌اند که خودروی اسقاطی خارجی را به خودروی ملی ترجیح می‌دهند!

عکس/ پست عاشقانه مهران غفوریان برای همسرش

اجرای حرفه ای پارتیشن شیشه ای هوشمند مات شونده

فیلم/تکذیب سیل وحشتناک مشهد ازسوی شهرداری؛ کدوم سیل؟!

فیلم/ اقدام بحث‌برانگیز علی شمخانی در تخت جمشید

فیلم/ نظر جنجالی کارشناس برنامه صداوسیما درباره تحصیل‌کردن زنان

تعطیلات شبه نوروزی در شهریور ۱۴۰۳

۱۲هزار خودرو وارداتی کجاست؟

عکس/ نخستین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف

انتشار پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب

فیلم/ ازدواج عروس ۲ سر با یک مرد

فیلم/ تصاویری خاص از پوتین و شی جین پینگ در یک محیط غیر رسمی

متن استعفای افشاریان از ریاست کمیته داوران فدراسیون

فیلم/ امشب سیل این استان را تهدید می‌کند

نرخ جدید سود بین‌بانکی اعلام شد + جدول

دارایی تتر ایرانی‌ها مسدود می‌شود؟

عکس/ بوسه سردار قاآنی بر سر یک دختر

عکس/ نخستین تصویر از دو کودک جان‌باخته در سیل مشهد

آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی

فیلم/ افشاگری رائفی‌پور درباره حرف بد کروبی به احمدی‌نژاد

فروش ۳۵۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب

قانون بیمه بیکاری تغییر کرد

فیلم/ گزارش بازیگر تلویزیون از سیل وحشتناک مشهد

سود خالص بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر

واکنش علیرضا بیرانوند به حاشیه جنجالی

هشدار نارنجی هواشناسی برای فردا

رحیم‌پور ازغدی: عقل بچه‌های ابتدایی از ما بیش‌تر است

تمهیدات ترافیکی جشن میلاد امام رضا در تهران

فیلم/ تصاویری دیده نشده از لحظه آغاز سیل در مشهد

عکس/ شهره صولتی و نوه‌اش لیورا

رابطه ترلان پروانه و شروین حاجی پور چیست؟ + عکس

آخرین خبرها از وضعیت نخست وزیر مضروب اسلواکی

عیادت قلعه‌نویی و دوستان از یک پیشکسوت + عکس

امام جمعه شیراز: سند ۲۰۳۰ طوری تنظیم شده بود که بچه‌ها به ارزش‌های لیبرالیستی و دموکراسی پایبند باشند

اینفوگرافی/ قیمت دلمه برگ مو چند؟

فیلم/ تصاویر ناراحت کننده این بار از کیش؛ کمر کشتی یونانی شکست

فیلم/ چند درصد از خانوارهای ایرانی مستاجر هستند؟

چهره جذاب بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی + عکس

روند بازار نوسانی طلا به هم ریخت

فیلم/ لحظه ترسناک ورود سیل به کوچه‌ای در مشهد

دردسر‌های دفن جنازه در کف آشپزخانه برای مرد مستاجر

طرح صیانت در مجلس یازدهم به تصویب می‌رسد؟

فیلم/ لحظه عجیب زنده شدن یک مُرده هنگام مراسم سوزاندن جسد!

فیلم/ آب، برق و گاز مناطق سیل‌زده در این روز وصل می‌شود

رمزی که می‌تواند در انتخابات امریکا بازی را به نفع بایدن تغییر دهد