تاریخ انتشار: ۰۲:۲۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اقتصاد ۲۴ بخوانید؛

کیلین مورفی کیست؟/ نقش نولان در پیشرفت ستاره هالیوود

کیلین مورفی، بازیگر نقش اصلی فیلم اوپنهایمر و سریال پیکی بلایندرز این روز‌ها به خاطر توفیقش در دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب ۲۰۲۴ سر زبان‌ها استفاده است. در این مقاله درباره بیوگرافی و فیلم‌های سینمایی کیلین مورفی بخوانید.

کیلین مورفی کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: کیلین مورفی ، زاده ۲۵ مه ۱۹۷۶، کورک، ایرلند، یک هنرپیشه ایرلندی است که به دلیل بازی‌های فوق‌العاده‌اش شناخته شده است. نقش برجسته او در فیلم موفق ۲۸ روز بعد (۲۰۰۲) بود، اما مورفی شاید بیشتر به خاطر بازی در چندین فیلم پرفروش به کارگردانی کریستوفر نولان، از جمله اوپنهایمر (۲۰۲۳)، که برای آن برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد، شناخته شده است. او همچنین در سریال تلویزیونی Peaky Blinders (۲۰۱۳–۲۲) نقش آفرینی کرد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

بیوگرافی کیلین مورفی

مورفی در میان سه خواهر و برادر در کورک، ایرلند بزرگ شد، جایی که والدینش هر دو در آموزش و پرورش، پدرش به عنوان مدیر و مادرش به عنوان معلم فرانسوی کار می‌کردند. کیلین مورفی علاقه زیادی به تئاتر داشت؛ اگرچه عاشق موسیقی هم بود و در اواخر نوجوانی به همراه برادر کوچکترش به یک گروه موسیقی پیوست. موفق‌ترین آهنگشان پسران آقای سبز ژنز (نام‌گذاری شده از آهنگ فرانک زاپا) بود. تقریباً قبل از اینکه مورفی تصمیم بگیرد روی تحصیلات حقوقی خود در دانشگاه کورک متمرکز شود، با یک شرکت ضبط قرارداد امضا کردند و شروع به حضور در نمایشنامه کرد.

مورفی اولین بازی حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۹۶ انجام داد و متعاقباً تا پایان دهه در کورک، دوبلین و لندن روی صحنه تئاتر رفت. بنابراین اگرچه مورفی در سال ۱۹۹۶ تحصیل در رشته حقوق را در دانشگاه کالج کورک آغاز کرد، اما خیلی زود حقوق را کنار گذاشت و مشغول بازیگری و موسیقی شد. او پس از دیدن نمایش صحنه‌های Corcadorca's به کارگردانی کیرنان، توجه خود را به بازیگری معطوف کرد و هر چه بیشتر در بازیگری غرق شد. او بعد‌ها علاقه زیادی به بازیگری نشان داد و توانست در مشهورترین فیلم‌های کریستوفر نولان کارگردان مشهور به ایفای نقش بپردازد. 

کیلین مورفی کیست؟

پیشرفت حرفه‌ای کیلین مورفی و اولین فیلم‌های او با کریستوفر نولان

مورفی در سال ۱۹۹۷ شروع به حضور در فیلم‌ها کرد و پس از بازی در فیلم ۲۸ روز بعد دنی بویل در سال ۲۰۰۲ به شهرت بین‌المللی رسید. تمرکز این فیلم بر روی یک "ویروس خشم" بود که انسان‌هایی را آلوده می‌کند که زامبی می‌شوند؛ و به افراد غیر آلوده حمله می‌کنند. مورفی نقش شخصیتی را بازی می‌کند که ۲۸ روز پس از شیوع بیماری از کما بیدار می‌شود و سپس گروه کوچکی از افراد غیر آلوده را در جستجوی یک پناهگاه امن از لندن خارج می‌کند. این فیلم یک موفقیت غیرمنتظره برای مورفی به همراه آورد و مورفی توجه هالیوود را به خود جلب کرد. این امر باعث شد تا بتواند نقش‌های کوچک در فیلم‌های دختری با گوشواره مروارید و کوه سرد در سال ۲۰۰۳ بگیرد.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های ژانر بیوگرافی سینمای جهان


اولین همکاری مورفی با کریستوفر نولان برای ایفای نقش‌های کوچکی در فیلم‌های دنباله دار شوالیه تاریکی (۲۰۰۸) و شوالیه تاریکی برمی خیزد (۲۰۱۲) بود. او همچنین در فیلم «صبحانه روی پلوتون» نیل جردن (۲۰۰۵) بازی کرد که در آن نقش یک تراجنسیتی را در دهه ۱۹۷۰ بازی کرد که شهر کوچک ایرلندی خود را به مقصد لندن ترک کرد. بازی او نامزدی جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورد.

کیلین مورفی کیست؟

معرفی فیلم‌های سینمایی کیلین مورفی

فیلم سینمایی The Wind That Shakes the Barley به کارگردانی کن لوچ از نظر منتقدان بسیار موفقیت آمیز بود و جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را در سال ۲۰۰۶ از آن خود کرد. او دوباره با بویل در فیلم علمی-تخیلی Sunshine (۲۰۰۷) کار کرد که در آن گروهی از بازیگران به رهبری مورفی، کریس ایوانز، رز برن و میشل یوه حضور داشتند. این فیلم بی‌نظیر درباره سفری در فضا برای شعله‌ور کردن دوباره خورشید در حال مرگ و نجات بشریت بود و توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند.

مورفی بار دیگر برای فیلم کریستوفر نولان یعنی Inception (۲۰۱۰) در کنار لئوناردو دی کاپریو، ماریون کوتیار و تام هاردی به ایفای نقش پرداخت. فیلمی که در مورد جاسوسی در رویا‌های شخصی افراد بود. Inception یک فیلم پرفروش بود و به سرعت به بخشی از فیلم‌های محبوب تاریخ سینما تبدیل شد.

کیلین مورفی کیست؟

کیلین مورفی در سریال پیکی بلایندرز

مورفی با بازی در نقش تامی شلبی، رهبر گروه تبهکارانی که در سال‌های بین جنگ جهانی اول و دوم در انگلستان در سریال تلویزیونی Peaky Blinders فعالیت می‌کردند، بسیار مشهور شد. این سریال به ویژه توسط خیلی از مخاطبان دیده و تحسین شد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد. در حالی که برنامه او اجازه حضور در فیلم‌های زیادی را در طول ۹ سال ساخت سریال نمی‌داد، مورفی با این وجود نقش مهمی در فیلم دانکرک (۲۰۱۷) نولان داشت و در کنار امیلی بلانت در A Quiet Place Part II (۲۰۲۰) نقش اول را بازی کرد.

کیلین مورفی در فیلم سینمایی اوپنهایمر

در سال ۲۰۲۳ مورفی برجسته‌ترین نقش خود را تا به امروز در فیلم اوپنهایمر بازی کرده است. او به ایفای نقش فیزیکدان مشهور جی رابرت اوپنهایمر در به کارگردانی نولان پرداخت که نقش دانشمندی را بازی کرد که در ساخت بمب اتمی و جلسات امنیتی در مورد ادعای ارتباط او با کمونیست‌ها را بازی می‌کند.

مورفی با بازی درخشانی که از خود ارائه داد موفق شد برنده اسکار بهترین بازیگر مرد و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد درام شود. موفقیتی که می‌توان گفت بعد از فیلم پیکی بلایندرز برای مورفی بسیار استثنایی بود او بعد از اوپنهایمر در درام Small Things Like these (۲۰۲۴) نیز ایفای نقش کرد که در آن نقش یک تاجر زغال سنگ و یک مرد خانواده فداکار در دهه ۱۹۸۰ ایرلند را بازی می‌کند که با سابقه مخفی سوء استفاده صومعه مجدلیه روبرو می‌شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت انواع روغن مایع امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

پیش بینی اتحادیه طلا در مورد قیمت طلا

آخرین وضعیت قیمت دام زنده

فیلم/انگلیسی صحبت کردن نماینده ایران در سازمان ملل حسابی سوژه شد!

هسته سخت کانال ۶۰ هزار تومانی دلار

صعود تقاضای طلا در بازارهای جهانی

فیلم/گاف شبکه خبر از پخش زد و خورد پای صندوق رای

نفت برنت ۸۲ دلار و ۷۹ سنت شد

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۲ اردیبهشت۱۴۰۳

اسامی نهایی منتخبان تهران در دور دوم انتخابات مجلس+ جدول

انفجار شدید یک منزل مسکونی در خیابان نامجو

افت پلکانی قیمت طلا در بازار

چرا بورس نتوانسته خود را با نوسانات دلار همگام سازد؟

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی+ جدول

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت خودرو‌های پارس خودرو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سال ۱۴۰۳ در کدام بازار‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟/ تلاطم و تورم زیر پوست بازار‌های مالی

خرید ویلا تا سقف ۶ میلیارد تومان

علل اصلی ابتلا به کبد چرب

بهترین زمان خوردن تخم‌مرغ برای لاغر شدن

۴ سبزی مفید برای سم‌زدایی بدن

این میوه را می‌توان جایگزین قهوه کرد

سلطان گندم کیست؟/ چرا دلالان بخشی از درآمد گندمکاران را تامین می‌کنند؟

فیلم/ مهارت بیلیاردباز در ایجاد قلب‌های تودرتو

فیلم/ خاطره‌بازی علی خسروی از کارت‌های قرمزی که نشان داد

پوستر استقلال برای بازی بعدی + عکس

خرید و فروش رأی در این حوزه انتخابی

آقای‌گل به‌زودی سرمربی استقلال می‌شود

متقاضیان کارت سوخت بخوانند

آغاز شمارش آرا در برخی شعب اخذ رای

فیلم/ ذوق محسن تنابنده از رابطه خوب دختر و پسرش

مدیرعامل سپاهان اصفهان معرفی شد

پیش‌بینی هواشناسی برای هفته آینده

افشای کدملی و تاریخ تولد سیدحسن خمینی + عکس

جعفرزاده ایمن‌آبادی: دولت رییسی خود را به خواب زده است